Hoe Dutch Design Daily de Nederlandse designschatkamer in kaart brengt

maart 2017 Eric Hesen door Eric

Creatief werk van over de hele wereld is tegenwoordig toegankelijk via tal van design-platforms, denk aan Behance, Cargo Collective, Dezeen, Design Milk, Archello, Pinterest, et cetera. Er wordt ook boeken en blogs vol geschreven over design. Maar waar kun je nou echt kennismaken met Dutch Design, dat wat ik en al die duizenden collega’s maken?

Hoe Dutch Design Daily de Nederlandse designschatkamer in kaart brengt

Dutch Design is een begrip in binnen en buitenland. Het refereert aan een ontwerpethiek die eigen is aan Nederlandse ontwerpers: minimalistisch, experimenteel, innovatief, onconventioneel en met een gevoel voor humor. De Nederlandse creatieve industrie is een van de topsectoren van de Nederlandse overheid. Dat betekent dat er een groot economisch belang is voor deze sector.

Er zijn veel talentvolle Nederlandse ontwerpers en er zijn talloze beroepsgroepen met evenveel designinitiatieven die ieder vanuit hun eigen universum design vertegenwoordigen en promoten op allerlei manieren. Maar vreemd genoeg was er dus niet één plek waar alle designdisciplines bij elkaar kwamen en waar een overzicht gegeven werd van het 'Nederlandse Ontwerp' in breedste zin van het woord. Vanuit voorliefde voor en trots op het ontwerpvak ben ik daarom zo'n tweeëneenhalf jaar geleden mede-initiatiefnemer geweest van Dutch Design Daily (DDD). Met vier collega's uit het vak hebben we toen het idee opgevat om Dutch Design beter in kaart te brengen en te promoten. Dat resulteerde in het online platform Dutch Design Daily met nu al zo’n vierduizend volgers op Facebook. 

Hoe Dutch Design Daily de Nederlandse designschatkamer in kaart brengt
Hoe Dutch Design Daily de Nederlandse designschatkamer in kaart brengt

Brug slaan

Ons initiatief Dutch Design Daily slaat een brug tussen de Nederlandse ontwerpers en het grote publiek. Het is een online platform waarop we iedere dag een nieuw actueel onderwerp tonen en bespreken op het brede gebied van Dutch Design zoals, architectuur, digital design, grafische vormgeving, mode & textiel, product design en ruimtelijke vormgeving. Ook lees je er interviews met ontwerpers en is er aandacht voor onderwijs en erfgoed. Het Nederlands ontwerp staat internationaal hoog aangeschreven en Dutch Design Daily wil dit graag delen met iedereen die geïnteresseerd is in Nederlands Ontwerp. We zoeken de verdieping door samen te werken met partners en in te zoomen op de verschillende designdisciplines. Zo is er een intensieve samenwerking met de Dutch Design Week in Eindhoven. Onder de noemer 'One Week About' worden er gastcuratoren uit diverse disciplines uitgenodigd om één week te vullen met een specifiek designonderwerp. We zijn internationaal georiënteerd: het platform is tweetalig (Engels/Nederlands) en in China te vinden op WeChat, de Chinese variant op Facebook. 

Hoe Dutch Design Daily de Nederlandse designschatkamer in kaart brengt

Online én offline

Maar we willen meer zijn dan een online platform. Daarom organiseert Dutch Design Daily samen met Pakhuis de Zwijger in Amsterdam vier keer per jaar een event onder de noemer Dutch Design Daily LIVE. Tijdens deze avonden doen we een greep uit het online archief en bieden we Nederlandse ontwerpers een podium om zich te presenteren. Het publiek – een mix van collega’s, studenten, designliefhebbers en professionals uit het bedrijfsleven – maakt inhoudelijk kennis met het werk van de ontwerpers en er is vaak sprake van levendige discussies tijdens de avonden. We zien de invulling van de avond als een ‘magazine' waar je door heen kunt zappen. De onderwerpen spelen in op thema's rondom social design, duurzaamheid, ambacht, onderzoek, innovatie en interactiviteit. Er is aandacht voor afstudeerwerk en een wisselende columnisten spreken vrijuit over Dutch Design en zorgen daarmee regelmatig voor goede discussies. Op al deze manieren proberen we een goed overzicht te geven van wat er zich afspeelt op het gebied van het Nederlands Ontwerp. Nu, na onze begintijd, durf ik te zeggen dat ons initiatief ertoe doet. 

Hoe Dutch Design Daily de Nederlandse designschatkamer in kaart brengt
Hoe Dutch Design Daily de Nederlandse designschatkamer in kaart brengt

Kijk of kom langs

Inmiddels is Dutch Design Daily uitgegroeid tot een platform dat een uitgebreid en gevarieerd overzicht geeft van het Nederlandse ontwerplandschap. Het is het resultaat van onze gezamenlijke kennis, inzet en enthousiasme. Net zo belangrijk eigenlijk, DDD is inmiddels ook onmisbaar voor mijn rol als creatief binnen Smidswater. Ten slotte nodig ik je natuurlijk van harte uit om ook eens een kijkje te nemen in de designschatkamer van Dutch Design Daily. Het laat je alles zien over de rijke ontwerp-cultuur van ons land. Ga hiervoor naar www.dutchdesigndaily.com of kom langs tijdens de 10e editie van Dutch Design Daily LIVE op 15 juni. Je leest hier meer over op de site van Pakhuis de Zwijger (www.dezwijger.nl) en op onze Facebookpagina. Meld je aan voor onze nieuwsbrief, dan houden we je op de hoogte van al onze activiteiten: mail@dutchdesigndaily.com

Dutch Design Daily is een initiatief van Eric van Casteren, Eric Hesen, Robert van Rixtel, Rob Huisman, Titus Yocarini. www.dutchdesigndaily.com

Eric Hesen

Eric Hesen - Art direction, partner Smidswater Amsterdam

Gedreven creatief met een groot uithoudingsvermogen. Best lastig om hem bij te houden. Want goed is nooit goed genoeg bij Eric. Mooi is niet zijn motto, maar lelijk werk maken kan hij niet. Werk dat altijd communiceert, met een sterke verbintenis tussen verbeelding en boodschap.

Bekijk het profiel van Eric

Meer weten?

Bel of mail met Eric

Nog geen genoeg gehad?

Lees nog meer blogs

Je brein: use it or lose it!

Bedrijven hechten steeds meer waarde aan personeelsontwikkeling en iedereen wil het beste uit zichzelf halen. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Hoe zorg je ervoor dat jij je hersenen maximaal benut? Een goed startpunt zijn de lessen van organisatiesociologe Carlijne Philips. Ze neemt ons mee op ontdekkingstocht en onthult enkele geheimen van het brein tijdens het Klein College bij Smidswater.

Chatbots veroveren online wereld

Nét even iemand over de streep trekken om een product te kopen. Een bezorgde reiziger geruststellen over zijn reisverzekering, buiten kantoortijden om. Steeds vaker zetten bedrijven een virtuele assistent of chatbot in. Bijvoorbeeld via hun website, Facebook Messenger of WhatsApp. Hoe fijn is het om met een computer te praten? Wanneer waarderen we dit en wanneer juist niet? Nieuwe vormen van klantcontact brengen ons interessante inzichten. Van een totaal andere merkbeleving tot keiharde conversie. Dit zijn de trends!