/

Professioneel filmen met je smartphone

Wie heeft er een smartphone in zijn binnenzak of tas? Inderdaad, vrijwel iedereen. Wat mensen nog onvoldoende beseffen, is dat ze hiermee ook een professionele videocamera bij zich hebben. Daarom mijn vraag: wanneer kies jij voor mobile journalism (mojo)?

Er zijn producties waarbij een complete crew, high-end camera’s en geluidsmensen nodig zijn. Maar voor sommige producties van vandaag en morgen is de smartphone die je in zak hebt voldoende. Overal in de wereld schakelen diverse tv-stations al over op smartphones. En dat zijn niet alleen de kleine, lokale stations. Regelmatig worden producties die gemaakt zijn met een iPhone uitgezonden bij de BBC. Zonder dat iemand er iets van merkt – de kwaliteit is dus meer dan voldoende.

De term die we hiervoor gebruiken is mobile journalism – mojo afgekort. Voor mij staat dit begrip voor: zelfstandig met een smartphone video-items maken zonder aparte geluidsman of regisseur. Dankzij de compacte techniek (inclusief aanvullende apparatuur, daarover later meer) kan je – met een beetje training en oefening – professionele video’s maken in zeer korte tijd. De voordelen zijn enorm. Natuurlijk is deze werkwijze goedkoper, maar dat is zeker niet het belangrijkste voordeel.

Hoe werkt het?

Stel dat je een administratiekantoor hebt voor kleine creatieve bedrijven. En je klanten komen vaak terug met dezelfde vraag. Een eenvoudige vraag voor jou, maar blijkbaar ook relevant voor klanten. Natuurlijk kan je deze vraag in je nieuwsbrief of per mail beantwoorden, maar het kan ook onderdeel worden van de vraag van de week, een simpel videojournaal. Mojo-style dus. Jij interviewt, je collega geeft antwoord, kort en bondig. Vervolgens monteer je het geheel in een eenvoudig montageprogramma. Samen met je bedrijfslogo en wat leuke muziek. Klaar! Een week later maak je weer een nieuwe editie en langzamerhand raken je relaties enthousiast – een superlaagdrempelige manier om te worden bijgepraat over relevante onderwerpen.

Wat heb je hiervoor nodig: een goede, moderne smartphone (4k is handig), een externe microfoon voor betere audio en een statief voor rustig beeld. Op YouTube vind je tal van video’s over de ideale setting. Een paar randvoorwaarden: voldoende daglicht, geen achtergrondgeluid (airco of radio) en niet al te veel visuele afleiding op de achtergrond.

De voordelen

Bovengenoemd videojournaal is een zeer eenvoudige vorm van mojo. Vanzelfsprekend kan een dergelijk journaal het begin zijn van een video-avontuur met tal van andere onderwerpen. Met mojo heb je als bedrijf toegang tot een superkrachtige vorm van verhalen vertellen. Wat vroeger in handen was van dure videobedrijven, past nu in je broekzak. Overigens vergt het wel wat oefening, maar dat geldt voor alle communicatie-uitingen. Een blog is ook niet zomaar geschreven.

Kom dichterbij

De mojo-mogelijkheden zijn eindeloos. Nog een voorbeeld: je bent op bedrijfsbezoek en je wilt een kort videoportret maken van een vakman aan het werk. Met je mobiel kun je in een kwartier waardevolle beelden maken. Juist met je mobiel kan je dichtbij komen. Een grote camera roept al snel ontzag op, een mojo’er met een mobiel in zijn hand heeft dat een stuk minder. Vanzelfsprekend moet je wel altijd toestemming vragen, maar dat is logisch. Als jij vervolgens de beelden van de vakman goed monteert, mogelijk een voice-over toevoegt en wat titels, dan heb je in no time een mooi verslag.

Wat heb je nodig?

Ondanks het feit dat smartphones niet meer zijn weg te denken uit ons leven, zie ik nog maar weinig bedrijven die volop inzetten op mojo. Een gemiste kans, vind ik. Door mojo binnen je bedrijf belangrijk te maken, ontstaat er een enorme communicatiekracht die onderscheidend is en ervoor zorgt dat je verhalen vertelt die anders nooit op deze krachtige manier zouden worden verteld. Wat heb je nodig:

  • Een mobiele video-set (statief, externe microfoon)
  • Een team dat ervoor gaat
  • Ruimte om fouten te maken
  • Een basistraining videoverhalen vertellen
  • Een eenvoudig montageprogramma met wat huisstijl-elementen
  • Uithoudingsvermogen: geef het initiatief minimaal een jaar lang de ruimte
  • Een paar duidelijke communicatiedoelen en logische bijpassende videoformats (denk aan type vragen, videolengte, type beelden, wijze van monteren, et cetera)
  • Een intern of extern distributie-platform

Meer weten?

Als je als bedrijf volop inzet op content(marketing) en mogelijk al werkt met het idee van een newsroom, dan is een eigen mojo-team een logische volgende stap. Vanzelfsprekend spar ik graag met je over de mogelijkheden voor jouw organisatie.

Dirk Jan Cock

Copywriter, contentspecialist

Hij gelooft in de stuwende kracht van branded content. Elk bedrijf heeft mooie, soms verborgen verhalen. Hij garandeert content met de juiste emotie en informatie. Inmiddels ook videojournalist.

Bekijk profiel