Brand activation

Storytelling en contentmarketing

In goede verhalen komt je merk tot leven. Dat merk maken we zichtbaar en aansprekend via storytelling. Zowel ìn je organisatie als daarbuiten.

Je verhalen moeten goede, relevante informatie bevatten en de juiste snaar raken. Daar heb je de dialoog voor nodig, feedback waardoor je bij kunt sturen. En natuurlijk de (digitale) middelen en acties om je doelgroepen te bereiken. Als je dat goed doet, ervaren mensen dat je begrijpt wat ze beweegt. Wij bedenken concepten, content en campagnes met verhalen die raken.

Diensten

  • Storytelling, content en campagnes
  • Online en social media
  • Community management
  • Video en animatie
  • Concepten, copy en design
  • Onderzoek en pretesting
Model Sinek

Storytelling: verhalen die raken

Iedereen sluit zijn oren en ogen om zich staande te houden in de informatievloedgolf die ons elke dag overspoelt. Alleen wat echt relevant is, nuttig, leuk of interessant, passeert de waarnemingsfilters. Geen verhaal komt aan zonder oprechte nieuwsgierigheid bij de doelgroep.

De laatste jaren zien we de gestage opmars van ‘de emotie’. De beredeneerde werkelijkheid vloeit over in de beleefde werkelijkheid. Tref je de juiste toon in woord, beeld of geluid dan heb je ook de onmisbare emotionele klik met je relaties. Inhoud en emotie zijn in de beleving onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verhalen moeten beide in zich hebben.

Branded content en campagnes

Zoals gezegd vraag communicatie om voortdurende inspanning om ‘het gesprek’ met allerlei mensen op gang te houden. Met je corporate story als basis je ‘eigen’ verhalen vertellen (storytelling) is inmiddels wijdverbreid. Op basis van de onderwerpen uit je story maak je een contentstrategie die ervoor zorgt dat jij je klanten verder helpt. En dat zij je daarvoor waarderen.

Voor belangrijke ambassadeurs binnen je organisatie geldt een bijzondere verantwoordelijkheid: zij zullen in hun doen en laten de rol van verhalenverteller op zich moeten nemen. Zo ontstaat een verhalende organisatie. Het is geen toeval dat bedrijven die een goed verhaal vertellen een goede reputatie hebben. Van Coolblue tot Albert Heijn, van Maersk tot de KLM.

Bij een campagne vraag je voor een onderwerp of boodschap de aandacht bij een specifieke doelgroep. Dat kan gaan om een campagne over beleid, zoals parkeren, integratie of armoedebestrijding. Over je eigen organisatie, met als thema misschien veiligheid of kernwaarden. Of een corporate campagne waarmee je een bepaald aspect van je business onder de aandacht brengt.

Model Sinek
Model Sinek

Online communicatie die je merk versterkt

Wij zorgen ervoor dat online communicatie het vliegwiel is in de totale merkbeleving en dat je communicatiemix echt versterkt. Er bestaat geen standaard aanpak in online. Het allerbelangrijkste is goed met elkaar doorpraten over wat bereikt moet worden en wat de kaders zijn. Uiteindelijk bepaalt het soort vraag de aanpak. Agile, scrum, waterval... Wij weten wat werkt en past bij de oplossing. Wij zijn ook nadrukkelijk niet gebonden aan een ‘vaste’ technische oplossing (van een leverancier), we kiezen altijd de beste technische oplossing van dat moment.

Een van de grote voordelen van online oplossingen is flexibiliteit en meetbaarheid. Zo schrijven onze copywriters content die rekening houdt met SEO. Via Google Analytics volgen we welke invloed veranderingen (nieuwe content) hebben op de vindbaarheid van je website. Een slim dashboard zorgt ervoor dat je overal en altijd zicht hebt op de resultaten van je online marketing- en communicatie-inspanningen.

Model Sinek

Slim communitymanagement

Luisteren en praten heeft vandaag de dag een andere dimensie gekregen. Iets interessants delen via Twitter, een foto delen via Facebook of Instagram, een visie ontvouwen op een klantendag... Smidswater helpt je een koers bepalen, coördineert, faciliteert en bewaakt de kwaliteit vanuit het perspectief van je merk. Dat is goed en adequaat communitymanagement.

Model Sinek

Integratie met businessprocessen

Online oplossingen integreren steeds vaker met allerlei businessprocessen. In de praktijk zijn er vaak al allerlei keuzes gemaakt waarmee je rekening moet houden. Denk daarbij aan een CMS, datakoppelingen, structuren of koppelingen met ERP-systemen. Cruciaal is het bedenken en koppelen van slimme oplossingen binnen de kaders die zijn gesteld en daar staan we voor. Van scratch beginnen is doorgaans geen optie meer. Zo hebben we met de populaire app ‘Antwoord voor Bedrijven’ in korte tijd veel bestaande informatie uit het systeem van het Ministerie van Economisch Zaken weten te ontsluiten.

Model Sinek

Onderzoek geeft zekerheid

Goede communicatie en aansluiting betekent dat je weet wat mensen beweegt. Wat vinden ze? Hoe kijken ze naar je organisatie? Wat is echt belangrijk? Bij Smidswater hebben we experts in dienst die juist bij dat soort vragen ondersteunen. Of het nu gaat om een behoeftescan, een lezersonderzoek of pretesting. De onderzoeksresultaten nemen in veel gevallen twijfels weg.

Waarom Smidswater?

Omdat al 45 jaar aan tevreden klanten je voorgingen. Wij zetten in op een goede samenwerking en een zorgvuldig, professioneel proces. Juist dan bereiken we de mooiste resultaten. Dat is wat ons bindt bij Smidswater. We hebben voor iedere opdracht alle mogelijke disciplines in huis, zodat we klanten optimaal kunnen bedienen: van strategisch adviseur en ontwerper tot consumentenpsycholoog en SEO-expert.

Meer weten?

Neem contact met ons op