Corporate Story

Ruim veertig jaar geleden is het begonnen. In de grafische industrie vindt een revolte plaats die we ons nu nog nauwelijks kunnen herinneren. Ontwerpers maken zich los van de grafische bedrijven waarmee zij verweven zijn. Zij zoeken ruimte en vrijheid om los van productie en andere belangen hun creativiteit in te zetten voor hun klanten. Het eerst gebeurt dat in Nederland. Ons land ontwikkelt zich snel tot het Mekka van design. Dutch Design genoot en geniet wereldfaam.

Smidswater hoort bij de eerste bureaus van Nederland. De voorlopers van het bureau waren korte liefdes en gelegenheidscombinaties van ontwerpers tot in 1973 het bureau met Sjoerd de Vries, Herman van Olphen en Geert de Jong zijn naam en vorm krijgt. Smidswater is geboren. Ze noemen hun bureau naar het Haagse grachtje waarop ze uitkijken: het Smidswater.

Functioneel design

Groei komt er vervolgens vanzelf. Als gevolg van erkenning en succes. Kwaliteit en goede service - er kan heel veel als het om de klant gaat - blijven het handelsmerk. Om dat te kunnen bewerkstelligen, zoekt Smidswater altijd ontwerpers die oprecht geïnteresseerd zijn in de uitdagingen van de klant om daar met goede en functionele ontwerpen een bijdrage aan te leveren. Mooi is belangrijk, maar het moet wel communiceren is het credo.

De sfeer in het bureau is inspirerend. Jonge, talentvolle ontwerpers vinden hun weg van de academie naar Smidswater waar ze verder worden gekneed in het vak en worden geprikkeld om met vernieuwende oplossingen te komen en het grafisch design van verfrissende impulsen te voorzien. Grote klanten als Havenbedrijf Rotterdam, Nationale Nederlanden en ING vinden hun weg naar Smidswater. De klantportfolio is breed en gemêleerd.

Identiteit en digitale media

Het vakgebied staat niet stil. Allerlei ontwikkelingen hebben hun invloed. Vanaf de jaren 90 is integratie het toverwoord. Integratie van middelen, maar later vooral integratie van en regie op alle communicatiemodaliteiten. De grenzen tussen PR, voorlichting, reclame, design, public affairs vervagen. Huisstijl gaat steeds vaker over het brede vraagstuk van corporate identity en branding. De markt stelt andere vragen aan ontwerpbureaus. Vragen die raken aan de abstractere basis van een ontwerp. Visie, missie, strategische uitgangspunten… Nieuwe communicatiemogelijkheden doen hun intrede Smidswater start met een afdeling interactive en staat aan de wieg van de eerste websites.

Meten is weten

Techniek heeft ook zijn impact op andere activiteiten. Brandtools winnen het van het klassieke huisstijlhandboek. Digitale nieuwsbrieven doen hun intrede. Internetsoftware maken grootschalige imago-onderzoeken betaalbaar. Onze merk- en identiteitsscan groeit uit tot volwaardige gevalideerde meetinstrumenten. Klanten kunnen zo goed monitoren wat de impact is van ons werk op hun communicatiekracht. Techniek is onderdeel van ons werk geworden.

Sprong voorwaarts

In de beginjaren van het nieuwe millennium belandt Smidswater in een stroomversnelling. De stap naar Breda en later Amsterdam zet een proces van vernieuwing in beweging dat niet meer te keren is. Smidswater heeft een helder beeld wat de toekomst moet brengen. Verbeeldingskracht daar gaat het om. Of het nu om corporate identity gaat, communicatie of afzonderlijke publicaties. Verbeeldingskracht heeft een duidelijke richting. Er is intelligentie en analytisch vermogen nodig om de vraag achter de vraag van de klant te kunnen begrijpen en oplossen. Er is vervolgens ook ambachtelijke kennis nodig om effectieve middelen te kunnen maken.

Langzamerhand ontstaat zo het huidige profiel van het bureau. Smidswater is een creatief bureau en kent drie aandachtsgebieden:

  1. Positionering en corporate identity
  2. Digitale oplossingen
  3. Content en campagnes

De recente toelating tot de Dutch Digital Agencies, de branchevereniging en kennisorganisatie van beste digitale bureaus, bewijst dat Smidswater ook op dat vakgebied tot de topbureaus van Nederland hoort.

Het blijven spannende tijden met volop kansen. Onze financiële basis is uiterst gezond, de klantenportefeuille is breed en interessant, het netwerk groot en veelbelovend. Bovenal werken bij Smidswater talentvolle mensen zich volledig inzetten voor de kwaliteit van hun werk en voor tevreden klanten.

Onze locaties

Wij hebben de leukste creatieve workspaces in Den Haag,
Amsterdam en Breda. Kom je eens langs?
arrow_drop_up arrow_drop_down