Positionering en corporate identity

Merken die werken

Een sterk merk werkt als een kompas én magneet. Het geeft mensen richting en trekt ze aan. Een geloofwaardig merk weerspiegelt de corporate identity van je organisatie, ondersteunt je positionering en sluit aan bij de beleving van je klanten. Zo’n merk heeft identificatiekracht en zorgt voor succes.

Positionering

Ons vertrekpunt is de positionering op vijf niveaus. In werksessies raken we die op verschillende manieren aan.

PositioneringThemaVragen
1. Strategische positionering De huidige positie in de markt Hoe ontwikkelt zich de toegevoegde waarde in je sector?
Welke posities worden daarbij ingenomen?
De strategische doelen Welke positie neemt je organisatie nu in en welke positie ambieer je?
2. Identiteits-positionering Gewenste identiteit in relatie tot ambitie Wat zijn je?
  • why-how-what
  • kernwaarden en werkwaarden
  • kerncompetenties
3. Merkstrategische positionering Archetypisch merkkeuze Hoe ziet de laddering van klantwaarden eruit en welke merkarchetype sluit daar het beste bij aan?
Merkstrategie en -architectuur Wat is de beste constellatie voor merken en labels?

Wat is de gewenste merkreputatie op de reputation drivers?
4. Conceptuele positionering Merkconcept en primaire verschijningsvorm Welk merkconcept past het beste op de uitgangspunten?
5. Communicatieve positionering Customer journey en brandtouchpoints Hoe wordt het merkconcept zichtbaar in de belangrijkste communicatiemiddelen en –momenten?

Verbeelding brengt je overal

Wij maken keuzes altijd direct zichtbaar in modellen en ontwerpschetsen. Je ziet onmiddellijk wat de consequenties zijn van de verschillende scenario’s. We maken deze scenario’s helder en concreet zodat we goed beargumenteerd tot besluiten komen. Dat levert inzichten op die anders niet op tafel komen. De ratio brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal.


De customer journey

De uitdaging is om je klant tijdens de customer journey mee te nemen langs alle touchpoints. Online en in de fysieke wereld. Overal ervaart de klant je merk op dezelfde consistente manier: merkalignment. Overal waar de klant je tegenkomt ervaart hij de juiste merkbeleving. Zo ontstaan belangrijke ankerpunten van de gewenste merkidentiteit. Elk ankerpunt heeft zijn eigen communicatieve mogelijkheden. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een zorgvuldig gekozen ‘branded environment’ het gevoel van trots van medewerkers verhoogt en leidt tot een hogere productiviteit! Lees de blog hierover eens.

Corporate story

In de corporate story brengen we alles samen tot een begrijpelijk, enthousiast verhaal. Want een verhaal heb je nodig. In de corporate story valt het hele merk op zijn plaats. Het is het basisverhaal om je contentstrategie op te bouwen.

Merk- en communicatieonderzoek

Soms is het nuttig om gevoelens en meningen te objectiveren. Smidswater beschikt daarom over diverse (online) onderzoekstools. Deze zetten we in bij het bepalen van merkidentiteiten en merkstrategieën van onze klanten. Keer op keer bewijzen ze hun waarde: bij een intern onderzoek naar de merkbeleving van medewerkers, of bij een extern onderzoek, zoals een doelgroepanalyse of een klanttevredenheidsonderzoek. Paulien Morsch kan je daar alles over vertellen.

Gerelateerde blogs

Paulien Morsch
Blog - juli 2015

What’s in a name

Een bedrijfs- of productnaam is een krachtig instrument. Een mix van associaties vastgeklonken in het hoofd van je doelgroep. Hoe ...

Waarom een archetypische benadering zo veel waarde heeft voor je positionering.

Wat de boer niet kent, vreet ‘ie niet. Uit onderzoek blijkt dat merken die een bekend archetypisch karakter als uitgangspunt hebben sneller worden herkend en meer sympathie oproepen. Vandaar dat wij de positionering goed kijken welke karakters concurrenten als basis hebben en hoe je daar je voordeel mee kunt doen bij je eigen positionering.

De customer journey

Wil je weten hoe we de positionering van jouw organisatie zouden aanpakken?

Neem contact op met Tijs

Een masterclass positionering voor je organisatie organiseren?

Neem contact op met Edsco